Szanowni Państwo,
poniżej publikujemy listę tematów szkolnych XXXVI Olimpiady Filozoficznej. Lista zawierająca sugestie bibliograficzne odnaleźć można tutaj.
1. Czy polityką kieruje rozum czy emocje?
Opiekun naukowy: prof. dr hab. Agnieszka Nogal
2. Czy nasze poznawanie innych ludzi różni się od tego, w jaki sposób poznajemy siebie lub przedmioty nieożywione takie jak kamienie, drzewa i chmury? Poznanie umysłów innych w świetle współczesnej epistemologii i kognitywistyki
Opiekun naukowy: dr Katarzyna Kuś
3. Sztuka jako medium refleksji krytycznej
Opiekun naukowy: dr hab. Mateusz Salwa
4. Czy nowe technologie cyfrowe i sieciowe są realizacją idei Panoptikonu?
Opiekun naukowy: dr Bartosz Działoszyński
5. Rola aniołów w filozofii średniowiecznej. Istotne zagadnienie filozoficzne czy zbędny dodatek?
Opiekun naukowy: dr hab. Bogna Kosmulska
6. Czy współczesna myśl filozoficzna zajmuje się obecnością mitu, kwestią mitu i pojęciem mitu?
Opracuj temat , nawiązując do prac Leszka Kołakowskiego
Prace podejmujące to zagadnienie biorą udział w konkursie o nagrodę im Leszka Kołakowskiego. Regulamin konkursu dostępny na stronie olimpiad@ifis.pan.edu.pl
Opiekun naukowy: prof. dr hab. Barbara Markiewicz
7. Czy wiedza może być fałszywa i nie być przekonaniem. Rozważ relację między wiedzą a przekonaniem i prawdą.
Opiekun naukowy: dr hab. Tomasz Puczyłowski
8. Czy zgadzasz się z Elzenbegiem, że „Jeżeli umysł jest „nożem”, to wolno (…) wypowiedzieć paradoks
następujący: tylko nożem choć trochę jeszcze tępym można krajać chleb lub mięso; nożem w stanie
doskonałej ostrości da się ciąć już tylko powietrze.”
Opiekun naukowy: dr hab. Kinga Kaśkiewicz
9. Czy we współczesnych demokracjach liberalnych obserwujemy wzmocnienie czy osłabienie jakości kultury politycznej?
Opiekun naukowy: dr hab. Krzysztof Przybyszewski
10. Jaki jest cel zdobywania wiedzy i uprawiania filozofii? Omów zagadnienie, odnosząc się do wybranych poglądów filozofów starożytnych oraz sformułuj własne stanowisko
Opiekun naukowy: dr hab. Krzysztof Łapiński
11. Czy religia określa formę i charakter społeczeństwa?
Opiekun naukowy: dr hab. Marek Nowak
12. Czy chcącemu nie dzieje się krzywda? Moralne granice przedmiotowego traktowania samego siebie i dobrowolnego wyzysku
Opiekun naukowy: dr Emilia Kaczmarek
13. Czy buddyjskie pojęcie pustki w jakikolwiek sposób wiąże się z nicością?