TEMATY PRAC PISEMNYCH ETAPU SZKOLNEGO XXXI OF
TEMATY PRAC PISEMNYCH ETAPU SZKOLNEGO XXXI OLIMPIADY FILOZOFICZNEJ
- Na czym polega polityka pamięci? Czy jest to rekonstrukcja przeszłości, jej konstrukcja czy też wizja przyszłości? Podejmij problem odwołując się do znanych Ci koncepcji filozoficznych
Opiekun naukowy: prof. dr hab. Agnieszka Nogal (IF UW)
- Osoba: rzeczywistość, metafora czy miraż? Filozoficzne ujęcie osoby i znaczenie tej kategorii dla nauki o człowieku oraz życia społecznego
Opiekun naukowy: ks. prof. dr hab. Jan Krokos (UKSW)
- Postrzeżenie zmysłowe w perspektywie filozofii współczesnej: odbicie rzeczywistości, rekonstrukcja, wielkie oszustwo?
Opiekun naukowy: dr Katarzyna Kuś (IF UW)
- Czy sztuka jest demokratyczna? Rozważania o roli sztuki i estetyki w kształtowaniu się postaw politycznych
Opiekun naukowy: dr hab. Mateusz Salwa (IF UW)
- O znaczeniu filozofii jako terapii społecznej. Szanse i zagrożenia takiego jej traktowania
Opiekun naukowy: dr hab. Tomasz Wiśniewski (IF UW)
- Współczesne znaczenie filozofii błazna. Rozwiń temat w nawiązaniu do twórczości Leszka Kołakowskiego
Prace podejmujące to zagadnienie biorą udział w konkursie o nagrodę im Leszka Kołakowskiego. Regulamin konkursu został opublikowany w Informatorze OF (do pobrania tutaj).
Opiekun naukowy: prof. dr hab. Barbara Markiewicz (IF UW)
- Czy filozofia potrzebuje logiki? Rozpatrz problem zalet i ograniczeń metod logicznych w filozofii
Opiekun naukowy: dr hab. Tomasz Puczyłowski (IF UW)
- Etyka a płeć. Rozważ problem etycznego wymiaru płci w odniesieniu do znanych ci koncepcji filozoficznych
Opiekun naukowy: dr hab. Anna Malitowska (IF UAM)
- Filozofowanie w języku polskim – wyzwanie, szansa czy przeszkoda?
Opiekun naukowy: prof. dr hab. Marcin Zdrenka (IF UMK)
- Co to znaczy poznać samego siebie? Rozwiń problem korzystając z przykładów z zakresu filozofii starożytnej i średniowiecznej
Opiekun naukowy: prof. dr hab. Krystyna Krauze-Błachowicz (IF UW)
- Czy można być dzisiaj idealistą? Rozważ problem sporu realizm-antyrealizm w świetle wybranych koncepcji filozoficznych
Opiekun naukowy: dr hab. Sebastian Tomasz Kołodziejczyk (IF UJ)
Sugestie bibliograficzne
Ad. 1 J. Le Goff , Historia i pamięć, Warszawa 2007; W. Benjamin, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996; P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006; F. Furet, Prawdziwy koniec rewolucji francuskiej, Warszawa 1994; H. Bergson, Pamięć i życie, Warszawa 1988; F. Nietzsche, O pożytkach i szkodliwości historii dla życia [w:] Niewczesne rozważania, różne wydania.
Ad. 2 J. Bremer, Osoba – fikcja czy rzeczywistość? Tożsamość i jedność Ja w świetle badań neurologicznych, Kraków 2008; M. Gogacz, Wokół problemu osoby, Warszawa 1974; E. Mounier, Co to jest personalizm? Oraz wybór innych prac, Warszawa 1960; R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Warszawa 2001; P. Strawson, Osoby, [w:] J. Górnicka-Kalinowska (red.), Filozofia podmiotu. Fragmenty filozofii analitycznej, t. 8, Warszawa 2001, 13-40; Ch. Taylor, Pojęcie osoby, [w:] J. Górnicka-Kalinowska (red.), Filozofia podmiotu. Fragmenty filozofii analitycznej, t. 8, Warszawa 2001, 401-420; K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Ad. 3 B. Chwedeńczuk (red.), Filozofia percepcji, Warszawa 1995 (teksty do wyboru zgodnie z zainteresowaniami uczestników); D. Dennett, Preludium: Jak możliwe są halucynacje? [w:] tenże, Świadomość, Copernicus Center Press 2016; D. G. Dotov, L. Nie & de M. M. Wit, Zrozumieć afordancje: przegląd badań nad główną tezą Jamesa J. Gibsona, Avant 3(2) 2012, 282–295, http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/DDLNMW-Zrozumiec-afordancje.pdf; F. Dretske, Reprezentacyjny charakter doświadczenia zmysłowego [w:] Naturalizowanie umysłu, Warszawa, 19–51; S. Gallagher, D. Zahavi, Fenomenologiczny umysł, Warszawa 2015, 129–159; J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, T1, Ks. 2, rozdz I–XII, dowolne wydanie; B. Russell, Wiedza a rzeczywistość [w:] tegoż, Problemy filozofii, Warszawa 1995, 10–19.
Ad. 4 C. Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, przeł. J. Staniszewski, Warszawa 2015; N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, przeł. Ł. Białkowski, Kraków 2012; C. Levine, Od prowokacji do demokracji, czyli o tym, dlaczego potrzebna jest nam sztuka, przeł. A. Górny, Warszawa 2013; K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków 2014; K. Wodiczko, Socjoestetyka, Warszawa 2015; Ch. Mouffe, Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka demokratyczna (http://recyklingidei.pl/mouffe-agonistyczne-przestrzenie-publiczne-politykademokratyczna); R. Scruton, Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie, przeł. T. Bieroń, Poznań 2010; D. Kuspit, Koniec sztuki, przeł. J. Borowski, Gdańsk 2006; A. Turowski, Między sztuką a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910–1932, Kraków 1998; J. Ranciere, Dzielenie postrzegalnego, Kraków 2007.
Ad. 5 Św. Augustyn, Wyznania, różne wydania; E. Fromm, Mieć czy być?, różne wydania; H. Marcuse, Eros i cywilizacja, różne wydania; Marek Aureliusz, Rozmyślania, różne wydania; L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, Warszawa 2012.
Ad. 6 L. Kołakowski, Kapłan i błazen (Rozważania o teologicznym dziedzictwie współczesnego myślenia), [w:] Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, tom II, różne wydania; L. Kołakowski, Troska o Boga w pozornie bezbożnej epoce, [w:] Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009; L. Kołakowski, Zawód diabła jest mi bliższy, Wywiad [w:] Respublika Nowa 2018; M. Polak, Kapłan, błazen i wojownik – trzy wcielenia filozofa, „Znak” luty 2010, nr 657; Monika Sznajderman, Błazen. Maski i metafory, Kraków 2014.
Ad.7 J. Łukasiewicz, O zasadzie sprzeczności u Arystotelesa, Warszawa 1987; A. Tarski, Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki, [w]: tenże, Pisma logiczno-filozoficzne t1 Prawda, Warszawa 1995; K. Ajdukiewicz, Język i poznanie, w szczególności: Zmiana i sprzeczność, Logika a doświadczenie, Paradoksy starożytnych, O stosowalności czystej logiki do zagadnień filozoficznych, Problemat transcendentalnego idealizmu w sformułowaniu semantycznym, Warszawa 2006; J. Woleński, W stronę logiki, w szczególności: Racjonalizm i pewność wiedzy, Logika sceptycyzmu, Momenty bytowe i modalność, Racjonalność jako modalność, Pięć dróg Akwinity, Kraków 1996; J. Woleński, Epistemologia, Warszawa 2005; J. Woleński, Metamatematyka a epistemologia, Warszawa 1993; W. Quine, Filozofia logiki, Warszawa 2002.
Ad. 8 I. Kant, Uzasadnienie metafizyce moralności, różne wydania; C. Gilligan, Innym głosem, Warszawa 2015; J. Butler, Uwikłani w płeć, Warszawa 2008; Etyka nr 45, rok 2012, w tym m.in. rozprawy: M. Środa, Czy etyka ma płeć?, E. Hyży, Wybrane etyczno-polityczne propozycje współczesnego feminizmu globalnego, O. Cielemęcka, Od różnicy do etyki różnicy. Feministyczna filozofia Luce Irigaray, dostęp: http://etyka.uw.edu.pl/tag/etyka-452012/; E. Mounier, Dekadencja jednostki: od bohatera do mieszczanina i Dekadencja chrześcijaństwa, [w:] T. Płużański, Mounier, Warszawa 1967, 172–175, 180–182.
Ad. 9 Sebastian Petrycy z Pilzna, Przydatki do ekonomiki i polityki Arystotelesowskiej, Przydatki do etyki Arystotelesowskiej, Warszawa 1956, t. 1 i 2; B. Trentowski, Chowanna czyli System pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży, Wrocław 1970; H. Struve, Słówko o filozofii narodowej polskiej,[w:] Ruch Filozoficzny 1911 (I) 1; K. Twardowski, Jeszcze słówko o filozofii narodowej polskiej [w:] Ruch Filozoficzny 1911 (I) 6; K. Twardowski, Granice puryzmu, [w:] Ruch Filozoficzny 1913 (III) 8.
Ad. 10 Platon, Obrona Sokratesa, różne wydania; Platon, Gorgiasz, różne wydania; M. Foucault, Hermeneutyka podmiotu, Warszawa 2012; Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, różne wydania; św. Augustyn, Wyznania, różne wydania; Ch. Taylor, Źródła podmiotowości: narodziny tożsamości nowoczesnej, r. VII „In interiore homine”, Warszawa 2012; Bernard z Clairvaux, O rozważaniu, Kraków 1992.
Ad. 11 K. Ajdukiewicz (1937/2006), Problemat transcendentalnego idealizmu w sformułowaniu semantycznym, [w:] tenże, Język i poznanie, t. I: Wybór pism z lat 1920–1939, Warszawa (1960) 2006, 264–277; K. Ajdukiewicz (1953/2006), W sprawie artykułu prof. A. Schaffa o moich poglądach filozoficznych, [w:] tenże, Język i poznanie, t. II: Wybór pism z lat 1945–1963, Warszawa (1965) 2006, 155–191; M. Dummett (1963/1992), Realizm, „Principia” 6, s. 5–31; M. Dummett (1993/1998), Realizm i antyrealizm, [w:] Filozofia brytyjska u schyłku XX wieku, pod red. P. Gutowskiego, T. Szubki, Lublin 1998, 67–86; M. Dummett, Logiczna podstawa metafizyki, Warszawa 1998; T. Szubka, Nowy kształt sporu o realizm, Roczniki Filozoficzne KUL, Tom XLII, Z. 1, (1994) s. 161–194; T. Szubka, Płaszczyzny sporu o realizm: Kazimierz Ajdukiewicz i Michael Dummett, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, (2013) nr 4 (88); J. Woleński, Krytyka idealizmu przez Kazimierza Ajdukiewicza, [w:] Sens, prawda, wartość: Filozofia języka i nauki w dziełach Kazimierza Ajdukiewicza, Witolda Doroszewskiego, Tadeusza i Janiny Kotarbińskich, Romana Suszki, Władysława Tatarkiewicza, pod red. J. Pelca, Warszawa 2006, s. 149–163.
Przedstawione powyżej sugestie bibliograficzne mają charakter pomocniczych wskazań i nie stanowią katalogu źródeł, do których obowiązkowo należy odwołać się w pracy. Zachęcamy także do własnych poszukiwań filozoficznych inspiracji!